Referat bestyrelsesmøde Birkeparken den 6. dec. 2011 kl. 19.00
Tilstede: alle
Fraværende: suppleant Lene Rasmussen
Dagsorden.
Velkomst ved formanden
1: Gennemgang og underskrift af referat fra mødet den 6.sept..2011
Der er ingen ændringer til referatet.
2: Orientering fra Formanden
3. kvartalsregnskab viste et overskud på 144.722 kr. 3. kvartal strækker sig til 31.10.2011
Der er udarbejdet skema så regnskabet kvartalsvis vises på samme skema, det skulle gøre det lettere og mere overskueligt at følge med.
Skema udleveret til bestyrelsen
Nye beboere.
Det er denne gang ikke muligt at oplyse, da oplysningerne gik tabt på grund af computernedbrud i perioden fra 6. sept. Til 1.11.011
Pr. 01.12.11 ny beboer i nr. 108
Kørsel på plæne med bil, der er hjulspor ind over det nyplantede hegn ud mod Nr. Ønlevvej.
En beboer som kan se hvad der sker der, har oplyst at det er avisbuddet der bruget stykket som genvej.
Dansk avisomdeling som har ansat omtalte bud, har fået brev om at kørslen skal ophører, ellers vil de modtage et krav om erstatning for ødelagte planter.
Ansøgning om udbygning af skur.
2 Beboere har søgt om tilladelse til udbygning af skur, ansøgningen bliver behandlet af Carsten
1 beboer har fra kontoret fået meddelelse om at det trådhegn som er opsat på udvendig side af hegn er ulovligt opsat.
Det skal være muligt for viceværterne at klippe hegn på udvendige side.
Fristen for flytning af trådhegn er sat til den. 5. dec.
Foreningens flag trænger til udskiftning, den ene stroppe til flagsnor er revet ud af flaget. Er syet midlertidigt.
Det samme er gældende for vor vimpel, som er så simpel at den ikke kan bruges.
Ny flag og vimpel købes i det nye år.
Børnegynger på legepladsen er i en sådan stand at vi skal beslutte udskiftning.
Der er besluttet at der bestilles 1. stk. fuglerede til stativet med de 2 dæk.
Til babygyngen bestilles 2 stk. babygynger som de eksisterende.
3: Orientering fra bestyrelsesmedlemmer.
HC
Siden sidste bestyrelsesmøde har jeg deltaget i Besigtelsestur med Kuben til Vejle og Århus i dagene 23-24. sept. Hvor vi var på tur for at se nybyggeri og renovering.
Kontaktudvalgsmøde i dalbo, den 13. okt.
Kredskonference i kreds 8 på Hotel Trinity i Snoghøj, i dagene 28-29. okt.
Den 5. nov. deltog Jørgen og HC, og den 26. nov. Carl, i et kursus for afdelingsbestyrelser om opgaver og pligter for afdelingsbestyrelsen, samt grundregler for opbygning af regnskab og budget i Dalbo.
4: Orientering om fælleshuset
Ved Carl Lorentzen
Bestyrelsen aftalte på bestyrelsesmødet den 6. sept. dato for arbejdsdag i fælleshuset, der mødte kun 3 op til arbejdet. Elin meldte afbud, da hun ikke kan klare arbejdet, Tove meldte afbuds fordi hun skulle noget andet.
Fælleshuset er nu udlejet 15 gange i 2012.
Sidste kvartal gav en indkomst på ca. 8.000 kr., vi er nu oppe på en indtægt på 30.000 kr. i 2011
Den første uden for boligforeningen har lejet huset, det var en ungdomsfest som forældrene fulgte de unges færden.
Der er nu flyttet rundt i skabene i køkkenet, så de forskellige ting skulle stå mere i orden som det skal bruges.
Der er lavet liste over hvad der er i skabene, listen bliver udleveret til de som lejer huset.
Der er indkommet forslag om mikrobølgeovn i køkkenet, en elefantfod så det er nemmere at nå det som står i de øverste hylder, en ny elkedel, Et ur i salen, Skænketud til snaps og vinflasker.
Bestyrelsen har besluttet at det købes i det nye år 2012.
Bestyrelsen har besluttet at forlænge aftalen med dagplejemødrene, til samme sats som 2012
5: Afdelingsmødet 2012
Carport i afsnit 3
På afdelingsmødet 2011 var et forslag om carporte, forslaget blev afvist fordi det som mundlig kom frem på mødet, ikke passede i overensstemmelse med det som var i det fremsendte skriftlige forslag.
Der blev på afdelingsmødet vedtaget at afdelingsbestyrelsen undersøger behovet for carport til 5-6 biler.
Beboerinformation omkring behov for carporte, og opskrivning til ventelister for carport, Skitse beboerinformation til udsendelse fremvist for bestyrelsen, beboerinformationen godkendt til udsendelse.
Carl mente at vi skal til at kikke en ajourføring af afdelingsbestyrelsen, så størrelsen af afdelingsbestyrelsen passer med de opgaver som bestyrelsen har. Det kunne gøres ved at gå fra 5 til 3 bestyrelsesmedlemmer. Vor afdelingsbestyrelse vil så passe bedre ind i boligforeningen, da samtlige andre afdelinger er på 3 medlemmer
Tove mente det var en god ide, hun havde selv tænkt på det samme.
Det kan for en sådan ændring vedtages på et afdelingsmøde da boligforeningens vedtægter kapitel 4. omhandler afdelingerne. paragraf 13 stk. 5 omhandler afdelingens størrelse, her står.
Afdelingsmødet træffer beslutning om afdelingsbestyrelsens størrelse. Afdelingsbestyrelsen skal bestå af et ulige antal medlemmer. Valgbare som medlemmer af afdelingsbestyrelsen er boliglejere i afdelingen og disses myndige husstandsmedlemmer.
Bestyrelsen besluttede at tage afgørelsen op til næste møde, og så fremsætte forslag til forårets afdelingsmøde.
6: Dato for næste møde er aftalt til den 26.jan. 2012 kl. 19.00
7: Eventuelt. Der var intet under dette punkt.
Referat udsendt til bestyrelsen den 8. dec. 2011
Referat fra bestyrelsesmødet Birkeparken den 6. sept. 2011
Fraværende: Marie – Lene
Dagsorden.
1:Velkomst ved formanden.
Sommeren er ved at være på retur, velkommen til det første bestyrelsesmøde efter ferien.
Gennemgang af referat fra mødet den 9. maj.2011, der var ingen kommentarer til referatet.
2: Orientering fra Formanden
Nye beboere siden sidste bestyrelsesmøde
Nr. 53 nye beboer fra 15.05.11
Nr. 12 nye beboer fra 1.06.11
Nr. 14 nye beboer fra 1.07.11
Nr. 16. ny beboer fra 1.07.11
Nr. 66. nye beboer fra 1.08.11
Nr. 15. ny beboer fra 15.08.11
Nr. 27. nye beboer fra 15.08.11
Beboeren i nr. 27 er flyttet til nr. 3.
Klage vedr. Chikane
En beboer i afsnit 1. har klaget over 4 husstande som efter beboerens mening lavede chikane mod dem, har bedt om der blev indkaldt til forsoningsmøde for at drøfte problemerne.
Den 07.07.11 var indkaldt til møde, deltagere var klageren, de 4 husstande, samt Hans Appel fra Administrationen, Afdelingsformanden for birkeparken.
Klageren fremlagde sine synspunkter, og de 4 husstande som var indkaldt kom med deres kommentarer til klagen, her var de utilfreds med måden klagen blev fremsat, da en henvendelse fra klageren til de personer som menes stå bag chikanen ikke var sket.
Stridspunktet var en hund som klageren havde, og ikke havde styr på, den løb frit rundt i området og besørgede på de andres områder, dette var blevet kraftigt påtalt af flere af de 4 som var indkaldt. Den kraftige påtale opfattede beboeren som chikane.
Resultater af mødet blev af klageren blev opfordret til at holde sin hund inden for eget område.
Halvårsregnskabet for første halvår er kommet, første halvår viste et underskud på 183.065,58 kr. der er en forventning til et underskud første halvår.
Legepladsinspektion.
Jysk legepladssikkerhed har gennemgået legepladsen på Birkeparken, og fundet en del fejl.
Mange af fejlene er nye sikkerhedskrav som er kommet efter 2005, som vi nu skal opfylde.
Foreningens viceværter er i gang med at udbedre manglerne, samtidig er hele legepladsen blevet malet, så den fremstår pænt igen.
Ansøgning om opsættelse af overdækket terrasse, ansøgningen er godkendt, og beboeren i nr. 122 kan gå i gang med arbejdet.
Der er flere steder i området hvor belægningen ved parkeringspladserne tæt ved boligen er skredet ud. Michael Thomsen har repareret de steder hvor der er galt, belægningen er nu sat i cement.
Klage over hunde.
En beboer har fået henvendelse om at der er 2 hunde på adressen, og at den ene ligner en kamphund, der henstilles i brevet at den ene hund afhændes, samt er vedlagt den nye hundetilladelse til underskrift, som indeholder bestemmelserne om kamphund.
En anden beboer har fået brev om at der holdes hund, og at der ikke er søgt om hundetilladelse, samt at hunden ligner en kamphund.
Der er i brevet medsendt de nye hundetilladelser.
Klagebrev om manglende vedligeholdelse af have, der er sendt brev den 22.07.11 med frist til 5.08.11.
Fristen er ikke holdt, så brev nr. 4 om samme emne er afsendt, nu er fristen 25.08.11. overholdes dette ikke vil haven blive sat i stand af boligforeningen for lejerens regning.
Fælleskursus for Bestyrelse og afdelingsbestyrelse, kurset foregår på Brødremenighedens Hotel i Christiansfeld
Emnet er. Øverste myndighed, bestyrelse og afdelingsbestyrelse. afdelingsbestyrelsens opgaver, afdelingens budgetter
Der er udsendt til afdelingsbestyrelsen, deltagelse fra Jørgen, Carl og HC, som er tilmeldt.
Anmodning om loppemarked for børn, anmodningen kom fra nr. 3.
Anmodningen blev drøftet, og der forsøges afholdt et loppemarked her i efteråret,
Hækklipning
Jeg har talt med Jan om klipning af hæk for vore beboere, der er en del afdelinger som har indført en sidste frist dato for klipning.
Er det noget vi skal indføre også. Der er stemning for at vi tager det op som et forslag til afdelingsmødet 2012.
Fristen på forslaget vil blive den 1.sept. eller den 15. sept. som alternativ.
En enkelt beboer har ikke fået klippet sin hæk udvendigt fordi der er sat trådhegn op på udvendige side. Oplyser Jan Thomsen. Trådhegn skal sidde på indvendige side.
Beboeren er informeret om at det er deres pligt at holde hegnet udvendigt så længe trådhegnet står på den udvendige side.
Dødsfald.
Inger Nielsen Birkeparken 4 er den 26. aug. død. Da hun er alene bliver en lejlighed på 70 kvm ledig.
Forespørgsel fra Ryttervænget om de må se vort fælleshus. Bestyrelsen vil gerne vise huset frem, og HC tager en snak med Hans Midtgaard om dato.
3: Orientering fra bestyrelsesmedlemmer
HC kom med at her til generalforsamlingen i 2012, stiller vor formand for boligforeningen Niels Hattens ikke op igen, så foreningen skal have valgt en ny.
Der er i bestyrelsen ikke diskuteret emnet endnu, og da emnet faktisk er et centralt punkt som bør behandles, så vi står klar med en ny person til generalforsamlingen i 2012.
Jeg har tænkt på at stille op til formandsposten, hvad synes min bestyrelse om dette?
Der var fuld opbakning i afdelingsbestyrelsen til at HC stiller op til posten.
Jørgen. Der er efterhånden meget græs på gange og stier, bliver det fjernet igen.
HC svarede at regnen gør det umuligt i øjeblikket at gøre noget ved det, både hvad angår at brønde det af, eller sprøjte det væk, vil følge det så snart det bliver andet vejr.
Carl. Har undersøgt om vi har en forsikring for inventaret i fælleshuset, Birthe oplyser at inventaret er forsikret for 200,000 kr.
Tove. Knallertkørsel på stierne er ved at være tiltagende. Hvad gør vi ved det?
HC svarede at det ikke er tilladt at bruge stierne til knallertkørsel, og har set at der er nogle stykker som bruger Birkeparken til gennemkørsel til andre områder omkring os.
Elin. Den nye forlængelse vi fik lavet af hegn op mod pileparken, det ser ud til at der mangler et stykke helt op til Pileparken.
HC svarede at det var bevist at hegnet ikke går helt op, der skal være plads til en traktor kan komme ud for at klippe ud mod vejen.
Villa Catharina er nu færdigt, der har været indvielse den 6. juli 2011, alle 4 lejligheder er der indflyttet unge mennesker.
4: Orientering om fælleshuset
Opvaskemaskine er ikke i orden endnu, Carsten oplyser at der har været en montør for at udmåle maskinen og har oplyste at den kører som den skal.
Problemet er at der bruges stadig ikke skyllemiddel fra beholderen, Carsten vil kontakte firmaet igen.
Fælleshuset har i det første halve år været udlejet for 17.400 kr. fra 1. juli og frem til sept. har udlejningen givet ca. 7.000 kr.
Der er PT 6 arrangementer bestilt for resten af året, og i første halvdel af 2012 ser det rigtig godt ud med udlejningen.
Bestyrelsen har besluttet at mødet i fælleshuset torsdag den 17. nov. kl. 13.00 for at gennemgå huset, rengøre stole, borde, skabene i køkkenet.
5: Dato for næste møde
Der er aftalt tirsdag den 6. dec. der bestilles smørrebrød til mødet.
6: Eventuelt.
Carl. Spurgte om der var nogle som havde hørt om utilfredshed med vort stop af arrangementer.
Der er ingen som har henvendt sig.
HC orienterede om Kubens besigtelsestur den 23-24. sept. Turen går til Århus
HC orienterede om Kredskonferencen som afholdes den 28-29. nov. På Hotel Trinity i Snoghøj.
HC orienterede om Aabenraa/Rødekro fjernvarmes generalforsamling som holdes på Folkehjem den 22. sept.
Referat udsendt til bestyrelsen den 7.sept. 2011