Nyhedsbrev
fra afdelingsbestyrelsen Birkeparken August 2021
Så er vi nået 2. halvdel af året, vi har i afdelingen fået afholdt afdelingsmødet, et møde som forløb stille og roligt, selv om der var en del på
programmet.
Hvad skete der på mødet. Det vigtigste var nok at vi nu igen fik en afdelingsbestyrelse i afdelingen, en afdelingsbestyrelse som efter første møde nu er klar til at arbejde for afdelingen
igen.
Der var også mange forslag til vedtagelse, det vil vi komme lidt ind på.
A: Et af forslagene kom fra organisationsbestyrelsen og blev stillet i alle afdelinger, forslaget omhandlede urafstemning
om sammenlægning af afdelinger. Her kom et modforslag om ingen urafstemning, det fik 2 stemmer, ellers gik alle stemmer for en urafstemning om sammenlægning.
B: forslag fra organisationsbestyrelsen om finansiering af nyt
køkken, et forslag som har været ønsket af flere beboere. Forslaget blev vedtaget.
C: næsten samme forslag som b. men nu om udskiftning af badeværelse, dette forslag vil først kunne komme til anvendelse
om nogle år, da kravet er 25 år. Forslaget blev vedtaget.
D: Forslag om bedre kommunikation, dette blev drøftet og administrationen vil gøre hvad de kan for at beboerne får de oplysninger der skal til.
E: Forslag om maling af hoveddør. Maling af hoveddør er med i beslutning om udvendig maling, og vil blive udført sammen med normal arbejdsgang.
F: Forslag om nye fodboldmål. Der er vedtaget
at indkøbe 2 stk. 7 mandsmål til fodboldbanen.
G: Forslag om svævebane i forlængelse af legepladsen. Der var enighed i forsamlingen om indhentelse af priser på svævebane, og at undersøge hvordan
det fungerer andre steder.
Valg til afdelingsbestyrelser, her stillede Tina Ludvigsen, Svend Lykke Andersen og Hans Chr. Nielsen op, alle blev valgt til en fremtidig afdelingsbestyrelse i Birkeparken.
Den 30 juni blev holdt konstituerende
bestyrelsesmøde, hvor formand og næstformand blev konstitueret samt afdelingens forretningsorden blev underskrevet. Formand blev Hans Chr. Nielsen, næstformand blev Tina Ludvigsen. Der er aftalt at alle møder afholdes kl. 19.00, der
afholdes 2-3 møder årlig, eller efter behov.
Bestyrelsen opfordrer beboerne til at bruge afdelingens hjemmeside, her ligger alle beslutninger som er truffet i afdelingen, både på afdelingsmøderne og af afdelingsbestyrelsen.
Tast www.afd12birkeparken.dk og find det du søger.
Der blev drøftet, afdelingens tilstand, her vil den nye afdelingsbestyrelse fortsætte det arbejde den tidligere afdelingsbestyrelse har lavet.
Der blev drøftet
hvordan vi forbedre dialogen mellem beboere - afdelingsbestyrelse og administrationen. Her er det vort ønske at vi fremadrettet bruger den udmærkede lovgivning som er på boligområdet, som siger at er der noget galt med boligen, så
rettes henvendelsen alene til administrationen, her vil vi opfordre til at gøre brug af boligforeningens hjemmeside www.rabf.dk, og bruge de blanketter som er tilgængelige til formålet, eller også
bruge servicetelefonen 7472 8840, alle henvendelser bliver journaliseret ind på de enkelte beboere, så administrationen altid kan se hvad der sker på de enkelte boliger.
Skulle du mod forventning ikke komme igennem, eller du ikke synes
det sker noget, så ret altid en ny henvendelse til administrationen, du er i så fald altid velkommen til at rette henvendelse til afdelingsformanden.
Nye beboere: afdelingsbestyrelsen fortsætter med at byde nye beboere
velkommen med en flaske vin og en velkomstfolder, og fortæller lidt om at bo i afdelingen.
Fælleshuset: Der er besluttet at vi fremover udlejer fælleshuset, ved henvendelse til administrationen, hvor lejekontrakt
og betaling foregår. Nøgleudlevering foregår ved afhentning i nøgleskab opsat ved dør til køkken, der udsendes på sms en kode til åbning af skabet, om morgenen på dagen for lejen. Når lejen er
forbi sendes en sms til formanden, som gennemgår huset og meddeler administrationen om rengøringen er ok, og depositum kan tilbagebetales.
Der er til information for brugere, lavet en folder om brug af huset.
Det er stadig den som
lejer huset som står for rengøring før aflevering, det vil aldrig blive afdelingsbestyrelsens ansvar hvis huset ikke er helt som ønsket, her skal huskes på, at det er et fælleshus med frivillige som påtager sig
opgaven at huset fungerer, det vil aldring kunne sammenlignes med et hotel.
Gennemgang af afdelingen Markvandring: Næste gennemgang af Birkeparken vil som tidligere udsendt foregå onsdag den 22 september mellem kl.
8.00-12.00. Vi vil fra afdelingsbestyrelsen opfordre til, er der noget galt med boligen, eller omkring boligen, så send en besked til administrationen, så er du sikker på at vi kommer forbi og kikker på det, der er 94 boliger
samt udenoms areal, så vi kommer ikke ind på alle boliger, men med lidt hjælp fra vore beboere vil det gå lidt mere smidigt til gavn for os alle.
Fortsat god sommer
Afdelingsbestyrelsen
Meddelelse til beboere på Birkeparken 11 marts 2021
Som det nok er bemærket af beboerne her i afdelingen, har der været en del kritik af boligforeningen på Facebooksiden Os der bor på
Birkeparken.
Dette har medført at vi fra afdelingsbestyrelsen bad organisationsbestyrelsen om at behandle sagen, behandlingen medførte at der blev udsendt er brev fra organisationsbestyrelsen til alle beboere i afdelingen den 19. feb.
Udsendelse af brevet fra organisationsbestyrelsen, fik en beboer til at klage over organisationsbestyrelsen, dette bevirkede at direktøren for administrationsselskabet Jan Mortensen indkaldte klageren til et møde med omtalte familie, for at
drøfte de problemer husstanden havde, og brugen af Facebook til klager over administrationens arbejde, en side hvor administrationen ikke har mulighed for at se.
Da omtalte beboer nu selv har offentliggjort indholdet af drøftelserne
på Facebooksiden, og udtalt at han synes det var et positiv møde, og vi var enige om at se fremad, er det meget mærkeligt at han stadig fortsætter med at drøfte de problemer beboerne burde komme med til afdelingsbestyrelsen,
og på den måde overtage afdelingsbestyrelsesarbejde, selv om han ikke er valgt på et afdelingsmøde.
Havde der været bare lidt lyst til at kikke fremad som aftalt på mødet og få ro i afdelingen, havde
det været på sin plads at, han efter indslaget om mødet havde tilkendegivet at fremadrettet drøftes afdelingsproblemer, enten med afdelingsbestyrelse eller med administrationen.
Vi har i afdelingsbestyrelsen indkaldt til et
ekstraordinært bestyrelsesmøde, onsdag 10 marts, og på mødet drøftet den situation, at vi har beboere som hellere vil drøfte afdelingsproblemer på Facebook i stedet for at benytte afdelingsbestyrelsen eller administrationen
Vi føler at så er afdelingsbestyrelsen valgt fra, og hele afdelingsbestyrelsen har derfor valgt at trække sig fra posten som afdelingsbestyrelse i afd. 12 Birkeparken.
Der er i årenes løb lagt mange gratis timer i
afdelingen fra medlemmer af afdelingsbestyrelsen, og det vil fremover få stor indflydelse på mange ting i afdelingen, at afdelingen ingen afdelingsbestyrelse har. F: eks. står fælleshuset nu uden bemanding, dette må overgives
til administrationen, vi har en hjemmeside, som heller ikke fungerer mere, osv.
De ting som før automatisk blev lavet af afdelingsbestyrelsen, skal afdelingen nu til at betale, for at få lavet.
Vi ved godt at der også er beboere
som synes om hvordan boligforeningen bliver drevet, og afdelingsbestyrelsens arbejde, det bliver bare aldrig omtalt, så vi håber at såfremt du som beboer ikke ønsker afdelingen skal styres via Facebook, at du til organisationsbestyrelsen
giver udtryk for din mening.
Der vil automatisk på førstkommende afdelingsmøde komme et punkt på dagsordenen om valg af ny afdelingsbestyrelse.
Vi siget tak for denne gang
Den forhenværende afdelingsbestyrelse
Meddelelse til Beboerne i Afd. 12 Birkeparken. Feb. 2021 fra organisationsbestyrelsen
Der er til organisationsbestyrelsen orienteret om utilfredse beboere i Birkeparken, utilfredsheden
sker på den private Facebookside ”Os der bor på Birkeparken”
Henvendelsen er behandlet på organisationsbestyrelsens møde den 17. feb.
Der er på siden ”os der bor på Birkeparken” givet
udtryk for af boligforeningens administration ikke gør noget ved de henvendelser de får, og at vinduer i hele afdelingen trænger voldsomt til udskiftning.
I opslaget kan det opfattes som den utilfredse gruppe, henvender sig på
hele afdelingens vegne.
Der er på mødet undring over, at der ikke er sket henvendelse til afdelingsbestyrelsen
når der er i afdelingen en afdelingsbestyrelse.
Den 4. sept. var der markvandring (rundgang
i afdelingen) af administrationen og afdelingsbestyrelsen. En måned før rundgangen, fik alle beboere en meddelelse om dato, og en opfordring til at henvende sig hvis der var problemer med boligen.
Der kom ingen henvendelser om utætte
vinduer og manglende vedligeholdelse og lister.
Den 14. sept. blev afholdt afdelingsmøde i Fælleshuset, et afdelingsmøde som beslutter hvad der skal ske i afdelingen. Der står på dagsordenen, at forslag indsendes
senest 1 uge før mødet.
Der kom ingen forslag om udskiftning af vinduer eller reparation af fuger til behandling på afdelingsmødet - HVORFOR ikke når alt er så dårligt.
Vedkommende
som skriver, at hans far har udtalt at alle vinduer i hele afdelingen trænger til udskiftning, Hvorfor mødte han ikke op med de oplysninger, for det er vel afdelingsmødet som beslutter, og ikke en person som bor uden for afdelingen?
Hvorfor møder gruppen af utilfredse beboere ikke op til indkaldte møder, og kommer med eventuelle problemer på et møde, så det kan blive afklaret i fællesskab.
Organisationsbestyrelsen har på mødet
besluttet at, undersøge sagen grundigt: Der sker en journalisering af alle henvendelser til administrationen om fejl ved boligerne. Det undersøges nu, om der er lighed mellem det beboerne, skriver på Facebook, og det som er registreret
indberettet om fejl og mangler til administrationen. vend
Der er registret en henvendelse på
en bolig hvor der skulle være fejl på lister, der blev ved besøg i boligen ikke fundet fejl, senere er der lagt et billede på Facebook med hul i lister.
Dette undersøges også nærmere hvordan det kan ske.
Organisationsbestyrelsen er af den opfattelse, at der har været muligheder nok til at få løst problemerne, og opfatter de henvendelser som er fremsat på Facebook som useriøse, fordi gruppen på ingen måde har forsøgt
at løse problemerne som er normal procedure og som lovgivningen kræver.
En anden ting som undrer er, at gruppen ved så lidt om at bo i en almen bolig, hvor alt er reguleret af lovgivning og vedtægter.
Det var ikke svært
at slå op i boligforeningens vedtægter og gældende regler, som er offentliggjort på Boligforeningens og afdelings hjemmeside.
Organisationsbestyrelsen har på mødet den 17. feb. besluttet at brugen af siden ”Os
der bor på Birkeparken, til kritik af boligforeningens administration, skal sendes til vurdering i DATATILSYNET, for at få en vurdering af eventuelle lovbrud ved disse opslag på en privat side, hvor boligforeningen og ansatte kritiseres i
den grad det er sket.
Ved tilbagemelding fra datatilsynet vurderes om sagen skal fortsætte.
Der er også besluttet, at få datatilsynet til at undersøge om, man som administrator for en Facebook gruppe har et ansvar for
hvad der skrives på siden.
Straffen for brud på datalovgivningen, som også gælder på internettet, F.eks. når der offentliggøres noget på de sociale netværk kan være alvorlig.
Her er
straffen fra bødestraf til 3 mdr. fængsel, og derved anmærkning i straffeattesten, en straf som nok kommer bag på mange.
Seneste udvikling.
Tråden er den 17. feb. om aftenen fjernet fra Facebooksiden,
hvilket må betyde at administrator har erkendt at have et ansvar for den side han administrerer.
Sagen er derfor indtil videre sat i bero fra organisationsbestyrelsen.
Organisationsbestyrelsen